DOOHmarket.com

Op DOOHmarket.com kunnen mediabureaus en adverteerders online digital out of home media selecteren, vergelijken en boeken. Outdoorbureau Rapport (onderdeel van IPG Mediabrands) heeft als eerste geboekt voor de campagne van Staatsloterij. De toegevoegde waarde zit ‘m in het feit dat schermen van meerdere exploitanten inzichtelijk worden gemaakt. Gebruikers kunnen zelf cross netwerk sets samenstellen, deze informatie bewaren en de volgende keer hergebruiken. Alle kenmerken van een scherm in termen van bruto bereik, netto bereik, looplengtes, spotlengtes, zijn genormeerd naar 7 dagen waardoor prijs en bereik inzichtelijk wordt.

Online boeken

Prijsvorming op DOOHmarket.com vindt plaats op basis van een nieuw soort biedingsproces (niet te verwarren met RTB/Programmatic). Inkopers, media bureaus en adverteerders, kunnen nadat ze een schermenset hebben geselecteerd een bod doen voor een bepaalde periode. Het bod komt rechtstreeks binnen bij de exploitanten die vervolgens de mogelijkheid hebben om het bod te accepteren danwel af te wijzen. In enkele vervolgstappen wordt het bod vervolgens uit onderhandeld en vastgelegd. De inkopers en de exploitanten zelf, dus niet een algoritme, hebben full-control over wat er wel of niet wordt afgesproken.

Extra sales channel voor exploitanten

DOOHmarket.com is gestart met het aanbod van Beyond Outdoor, OOHA Media, Y&M Media, Altermedia, Blastmedia, Opgeled, A27 reclame, Infozuil en Ledvertiser. Challengers in de markt die deelname aan DOOHmarket.com zien als een directe ondersteuning van hun salesforce. Ze zitten zelf achter de knoppen en hebben volledige controle over voorraad en pricing. Op no cure, no pay basis bovendien. Meer aanbod volgt spoedig.

Transparant en faciliterend

Gebruikers krijgen met een account toegang tot de site. Eenmaal ingelogd komt de gebruiker terecht in een dashboard waar er gepland en gehandeld kan worden. DOOHMarket.com zit vol met nuttige tools en informatie om inkopers en exploitanten in staat te stellen om gestructureerd en efficiënt DOOH campagnes af te sluiten.

Hein Asser, Buying Director van Rapport (Outdoor- bureau binnen IPG Mediabrands):

‘‘Reeds bij de ontwikkeling zagen we direct de potentie van DOOHmarket.com als extra plannings en inkoop instrument. De portal stelt ons in staat om landelijk gerichte DOOH-campagnes gekanaliseerd aan te vullen met het aanbod van kleinere aanbieders. En andersom ontsluiten wij hiermee de landelijke advertentiemarkt voor deze aanbieders. Rapport is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling waardoor de functionaliteit goed aansluit bij onze dienstverlening. Zo zijn de aansturingen van booking approvals, financiële rapportages en materiaal specificaties speciaal op onze bedrijfsvoering afgestemd. Met de boeking van diverse lokaties voor de Staatsloterij Oudejaarstrekking campagne hebben wij de portal van DOOHmarket.com in gebruik genomen en een begin gemaakt met goede ervaringen.’’

Paul Huizer, co-founder van DOOHmarket.com:

‘‘We kijken terug op een uniek ontwikkeltraject met de klant aan tafel, Rapport als inkoper en de diverse exploitanten als aanbieders. Ik zie wat er nu staat als prima basis. Het lastige deel, de prijsvorming, staat als een huis. Nu is het zaak om voor de verschillende gebruikers de extra functionaliteit naar een hoger plan te trekken. Aan de voorkant ligt de focus op het verder verrijken van content en presentatie, en aan de achterkant op het verder ontzorgen door nog meer deelprocessen te automatiseren. Door het DOOH boeken op deze manier online te krijgen bespaart iedereen veel tijd, en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor inkopers en exploitanten. Dan kan alle energie volledig gericht worden op het in de schijnwerpers zetten van DOOH als een toegankelijk, innovatief en volwaardig medium. Daar liggen de kansen.’’